Sunday, August 16, 2009

kala rindu menjengah

sebenarnya tatkala hampir menjelangnya Ramadhan yang ditunggu oleh setiap umat Islam, saya mula teringat pada orang2 yang tersayang yang berada jauh di mata. Adik beradik, anak2 dan anak2 saudara yang jauh di mata.
Ida....tentu sekali rindu akan suasana di tanah air. Tapi tak pa da, org kata jauh berjalan luas pemandangan. Sekurang2nya ida ada pengalaman yang orang lain tidak ada...dan satu kita perlu dan mesti ingat, segala2nya telah ditentukan olehNya.

Rumah di tengah sawah yang terbentang luas ini juga semakin kurang penghuninya........ apabila taip macam ni rasa nak nangis pun ada. Tapi, hati saya terus memujuk agar jangan menangis. ya... kita takkan rasa puas dengan apa yang kita ada, dengan apa yang kita mampu capai.

Kadang2 bila difikirkan, 2 tahun lagi jika dipanjangkan umur saya akan rasai usia 50 tahun. Eh, sudah tua rasanya,tapi kalau difikirkan masih banyak yang nak dicapai, yang nak dirasa.

Ya, Allah panjangnya aku berceloteh malam ni. bukan apa,sekadar luahan rasa seorang ibu, seorang kakak dan seorang ibu saudara. salam sayang untuk semua....

3 comments:

noah said...

rumah tengah sawah tersergam indah, biarpun kian sepi tapi semarakkan lah dengan penuh kasih sayang.

Anak-anak seorang demi seorang keluar belajar mencari ilmu dan mencorak masa depan , yg belum tentu di mana jatuhnya.. yang pasti mereka kian jauh dan payah untuk "serumah" dengan kita lagi sebagai ibu bapa. ini sudah lumrah, redhai lah

Ibu WA Alim said...

Kak Ngah teruslah bercerita krn saya ingin mengambil contoh dr Kak Ngah ttg hati seorg ibu/kakak/ibusaudara..yg kerinduan bila anak2/adik2/anak2 saudaranya berjauhan..saya rasa naluri keibuan/kewanitaan saya ada kurengla..wp saya sudah hampir menjangkau usia separuh abad mcm Kak Ngah..
Agaknya terma 'tak ada perasan' tu sesuai dgn saya..
Rasanya hati yg kering kegersangan ini dibasahi dgn curahan rasa Kak Ngah yg dtg terus dr lubuk hati..
Saya doakan agar Kak Ngah dilimpahkan kebaikan oleh Allah swt dlm segenap perkara..

Mama Ellysha said...

Rumah dtengah sawah,tentunya banyak keistimewaannya.Sepi itu indah.selamat bercuti dan jaga kesihatan dmusim yang tidak menentu ini.jangan lupa sembahyang hajat untuk hindar dari h1n1.REDHA DENGAN KETENTUAN ALLAH.